Merkantylizm
Merkantylizm - jest ideologią burżuazji handlowej – dążącej do nagromadzenia kapitału (majątków). Merkantylizm rozwijał się w II etapach: I etap - Merkantylizm wczesny zwany „Bulionizmem” – głoszono zasadę dodatniego bilansu pieniężnego domagano się ograniczania importu drogą administracyjnych środków wprowadzanych przez państwo. II etap – Merkantylizm rozwinięty (właściwy) zwany „Manufakturowym” – głoszono zasadę dodatniego bilansu handlowego, a zatem nie ograniczano importu, ale starano się aby export był wyższy od importu.
Merkantylizm akcentuje: • potrzebę wzrostu zasobów kruszcowych • celem działalności gospodarczej jest produkcja a nie konsumpcja • interwencjonizm państwowy • protekcjonalizm państwowy ma sprzyjać pierwotnej akumulacji kapitału • zysk, który staje się celem działalności gospodarczej • celem polityki gospodarczej jest wzrost gospodarczy, realizowany poprzez uprzemysłowienie • dodatni bilans wymiany handlowej, bowiem eksport jest bogactwem.
Merkantylizm włoski: • związany jest z handlowym bogactwem miast • propagowanie zakazu wywozu kruszców • przedstawiciele to: Antonio Serra, Gaspare Scaruffi, Barnardo Davanzati.
Merkantylizm hiszpański: • opierał się na przekonaniu, że źródłem bogactwa jest akumulacja metali szlachetnych • doprowadził do pojawienia się silnych tendencji inflacyjnych przy jednoczesnym spowolnieniu działalności gospodarczej • głównymi reprezentantami byli Louis Ortiz i Olivares.
|