Merkantylizm
Merkantylizm - jest ideologią burżuazji handlowej – dążącej do nagromadzenia kapitału (majątków).
Merkantylizm rozwijał się w II etapach:
I etap - Merkantylizm wczesny zwany „Bulionizmem” – głoszono zasadę dodatniego bilansu pieniężnego domagano się ograniczania importu drogą administracyjnych środków wprowadzanych przez państwo.
II etap – Merkantylizm rozwinięty (właściwy) zwany „Manufakturowym” – głoszono zasadę dodatniego bilansu handlowego, a zatem nie ograniczano importu, ale starano się aby export był wyższy od importu.
Merkantylizm akcentuje:
• potrzebę wzrostu zasobów kruszcowych
• celem działalności gospodarczej jest produkcja a nie konsumpcja
• interwencjonizm państwowy
• protekcjonalizm państwowy ma sprzyjać pierwotnej akumulacji kapitału
• zysk, który staje się celem działalności gospodarczej
• celem polityki gospodarczej jest wzrost gospodarczy, realizowany poprzez uprzemysłowienie
• dodatni bilans wymiany handlowej, bowiem eksport jest bogactwem.
Merkantylizm włoski:
• związany jest z handlowym bogactwem miast
• propagowanie zakazu wywozu kruszców
• przedstawiciele to: Antonio Serra, Gaspare Scaruffi, Barnardo Davanzati.
Merkantylizm hiszpański:
• opierał się na przekonaniu, że źródłem bogactwa jest akumulacja metali szlachetnych
• doprowadził do pojawienia się silnych tendencji inflacyjnych przy jednoczesnym spowolnieniu działalności gospodarczej
• głównymi reprezentantami byli Louis Ortiz i Olivares.
Offline